loading

Ekoškola projekti

Mi jedemo odgovorno - We Eat Responsibly

Udruga Lijepa Naša se tijekom 2014. zajedno s partnerima prijavila na natječaj Europske komisije iz skupine DEAR (Developement Education and Awareness Raising). Projekt koji smo kandidirali nazvali smo „Mi jedemo odgovorno“ i s njegovom realizacijom krenuli smo nastavne godine 2015/2016. Nositelj projekta je udruga „Glopolis“ iz Praga (Češka), a ostali partneri iz 9 zemalja Europske Unije, a ujedno i članica FEE su: TEREZA (Češka), ŽIVICA (Slovačka), Društvo DOVES – FEE (Slovenija), Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie (Rumunjska), Bulgarian Blue Flag Movement (Bugarska), Udruga Lijepa Naša (Hrvatska), Environmental Partnership Foundation (Poljska), Nature Trust Malta (Malta), Vides Izglitibas Fonds (Latvija).

Projekt "Mi jedemo odgovorno" je prvi pokušaj u EU ka izgradnji školskog programa koji rješava ključna pitanja potrošnje hrane. Kroz akcijski orijentiranu pedagošku metodologiju, poznatih 7 koraka Ekoškola, mladi razvijaju kritičko razmišljanje, znanje, vještine i stavove te nastoje postati globalni građani i izazvati sami sebe da usvoje nove obrasce ponašanja i nove prehrambene navike. “Mi jedemo odgovorno” je akcijski orijentirani globalni program učenja s ciljem razvoja kritičkog razmišljanja, znanja, vještina i stavova koji će omogućiti mladima da usvoje nove obrasce ponašanja. Projekt potiče učitelje da ugrade teme o odgovornoj potrošnji hrane u svoja predavanja i motivira učenike na aktivnosti koje će potaknuti pozitivne promjene u školi, obitelji i lokalnoj zajednici. Cilj projekta također je podići svijest roditelja i lokalne zajednice o globalnim utjecajima naših svakodnevnih odluka.

2015-16. školska godina bila je izuzetna za 20 Ekoškola iz Hrvatske koje su imale priliku sudjelovati u projektu „Mi jedemo odgovorno“ kroz uvodnu godinu, u školskoj godini 2016/2017. u realizaciju projekta uključeno je 54 Ekoškola, a u 2017/2018. u projekt je uključeno 26 Ekoškola iz Hrvatske. Više od 10 000 učenika ima jedinstvenu priliku istražiti međuovisnosti između sebe i ostatka svijeta, dobit dodatnu motivaciju i sposobnost da se trude živjeti održivo i pošteno prema ljudima u globalnom svijetu u kojem živimo. U projektu je tijekom prve i druge godine sudjelovalo preko 400 nastavnika, a 200 nastavnika educirano je o odgovornom konzumiranju hrane.

Na početku svake školske godine, zajednički eko timovi nastavnika i djece iz svake Ekoškole napravili su analizu prehrambenih navika u Ekoškolama i vlastitim domovima. Na temelju ovog istraživanja oni su izabrali teme koje će obrađivati tijekom cijele nastavne godine (primjerice palmino ulje, hrana nije otpad, prekomjerna konzumacija mesa, lokalna i sezonska hrana, odakle dolazi i koliko putuje naša hrana itd). Tijekom cijele godine eko timovi slijede metodologiju sedam koraka kao najbolju strategiju i edukacijski model za njih same, njihove prijatelje roditelje i susjede.

Na kraju školske godine u svakoj Ekoškoli organiziran je Projektni dan na kojem je eko tim informirao učenike, nastavnike, roditelje i širu zajednicu o temi koju su odabrali.

Ciljevi projekta

  • Odgoj i obrazovanje za održivi način življenja: uz teme o odgovornoj prehrani, nastavnici iznose aktualne svjetske probleme izravno u razredu te otvaraju dječju raspravu s ciljem traženja odgovornijih principa našeg svakodnevnog života.
  • Učenici nosioci promjena: aktivni učenici istražuju povezanost globalnih i lokalnih tema. Male promjene u našem lokalnom okružju mogu imati veliki utjecaj na globalnoj razini!
  • Aktivni roditelji: kada je u pitanju odgovorna prehrana kod kuće roditelji su ključ. Dobrodošli su svi  savjeti o odgovornoj potrošnji hrane kod kuće.
  • Uključivanje lokalne zajednice: stručnjaci za hranu, kuhari i aktivisti, poljoprivrednici i političari podupiru aktivnosti Ekoškola. Što nas je više, veći utjecaj imamo!
  • Razmjena iskustava: Ekoškole iz devet zemalja sudionica razmijenili su primjere dobre prakse na međunarodnom forumu koji je održan u veljači 2018. godine u Pragu.
  • Objava edukativnih materijala: kako bi uspješno implementirali temu odgovorne prehrane za sve uzraste u Ekoškolama, pripremiti će mo  metodologiju, nastavne pripreme i publikacije  o tome kako naša hrana mijenja svijet.

U uvodnoj godini projekta osmišljena je i do kraja definirana metodologija koja počiva na platformi 7 koraka Ekoškola specijaliziranoj i usmjerenoj ka odgovornom postupanju s hranom. Tijekom druge godine metodologija je u svojoj cijelini implementirana u većem broju Ekoškola. Metodologija je podijeljena u 3 dijela, a svaki je dio prilagođen posebnoj dobnoj skupini. Metodologija sadrži motivacijske priče za predškolski, osnovnoškolski i srednjoškolski uzrast, upitnike potrebne za anlizu prehrambenih navika u Ekoškoli, školskoj kuhinji i obiteljima, tablice za izradu akcijskog plana, smjernice za realizaciju svakog koraka i primjere nastavnih priprema za svaku navedenu temu iz svih uključenih zemalja.

Svaka Ekoškola odabrala je jednu ili više ponuđenih tema koje smo nazvali:

  • Konzumacija lokalne i sezonske hrane
  • Manja konzumacija mesa
  • Veća konzumacija svježe i neprerađene hrane
  • Upoznajmo uzgajivača (Tko su ljudi iza hrane koju jedem?)
  • Ne bacajmo hranu!
  • Čuvanje i uzgoj starih vrsta (Očuvanje biološke raznolikosti)

Svaka od navedenih tema u metodologiji je detaljno objašnjena i sadrži priče koje će djecu i učitelje educirati o problemu i motivirati na vlastitu aktivnost i dodatno istraživanje. Ovim projektom Ekoškole su istraživale kako ono što jedemo utječe na globalan svijet u kojem živimo i pokušale odgovoriti na šest ključnih pitanja odgovornog konzumenta:

  • Što jedem?
  • Odakle dolazi hrana koju jedem?
  • Kako je proizvedena hrana koju jedem?
  • Koliko hrane pojedem?
  • Koliko hrane bacim?
  • Kakav je globalni utjecaj hrane koju jedem?

Kroz realizaciju prve godine projekta osmislili smo i definiciju odgovorne prehrane:

Odgovorno konzumiranje hrane predstavlja svjestan izbor hrane uzevši u obzir zaštitu okoliša, političke, socijalne, kulturne i ekonomske aspekte naših odluka, koje su u skladu s temeljnim i stvarnim potrebama, sa malim ili nikakvim utjecajem na planet, a pozitivnim utjecajem na poboljšanje kvalitete života pojedinca i društva u cjelini.

Na posljetku su djeca, učenici, odgojitelji i nastavnici aktivno uključeni u projekt savjetovali svojim obiteljima, prijateljima i sugrađanima da u svojim svakodnevnim prehrambenim navikama budu odgovorni prema sebi, lokalnoj i globalnoj sredini u kojoj žive i da pokušaju:

  • Jesti manje, ali kvalitetnije
  • Jesti lokalno, sezonski i organski ako je to moguće
  • Češće zamijeniti meso hranom biljnog podrijetla
  • Odabrati hranu proizvedenu tako da ne utječe na ljude i planet (vodu, tlo, ekosustav i klimu)
  • Učiniti svoju hranu što raznolikijom
  • Paziti na palmino ulje
  • Nastojati se što manje razbacivati hranom

Partneri

Partneri Ekoškola

Hvala našim partnerima na izvrsnoj suradnji i potpori pri realizaciji programa međunarodne Ekoškole u Republici Hrvatskoj