Ekoškola projekti
Udruga Lijepa Naša se tijekom 2014. zajedno s partnerima prijavila na natječaj Europske komisije iz skupine DEAR (Developement Education and Awareness Raising). Projekt koji smo kandidirali nazvali smo „Mi jedemo odgovorno“ i s njegovom realizacijom krenuli smo nastavne godine 2015/2016. Nositelj projekta je udruga „Glopolis“ iz Praga (Češka), a ostali partneri iz 9 zemalja Europske Unije, a ujedno i članica FEE su: TEREZA (Češka), ŽIVICA (Slovačka), Društvo DOVES – FEE (Slovenija), Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie (Rumunjska), Bulgarian Blue Flag Movement (Bugarska), Udruga Lijepa Naša (Hrvatska), Environmental Partnership Foundation (Poljska), Nature Trust Malta (Malta), Vides Izglitibas Fonds (Latvija).
Projekt "Mi jedemo odgovorno" je prvi pokušaj u EU ka izgradnji školskog programa koji rješava ključna pitanja potrošnje hrane. Kroz akcijski orijentiranu pedagošku metodologiju, poznatih 7 koraka Ekoškola, mladi razvijaju kritičko razmišljanje, znanje, vještine i stavove te nastoje postati globalni građani i izazvati sami sebe da usvoje nove obrasce ponašanja i nove prehrambene navike. “Mi jedemo odgovorno” je akcijski orijentirani globalni program učenja s ciljem razvoja kritičkog razmišljanja, znanja, vještina i stavova koji će omogućiti mladima da usvoje nove obrasce ponašanja. Projekt potiče učitelje da ugrade teme o odgovornoj potrošnji hrane u svoja predavanja i motivira učenike na aktivnosti koje će potaknuti pozitivne promjene u školi, obitelji i lokalnoj zajednici. Cilj projekta također je podići svijest roditelja i lokalne zajednice o globalnim utjecajima naših svakodnevnih odluka.
2015-16. školska godina bila je izuzetna za 20 Ekoškola iz Hrvatske koje su imale priliku sudjelovati u projektu „Mi jedemo odgovorno“ kroz uvodnu godinu, u školskoj godini 2016/2017. u realizaciju projekta uključeno je 54 Ekoškola, a u 2017/2018. u projekt je uključeno 26 Ekoškola iz Hrvatske. Više od 10 000 učenika ima jedinstvenu priliku istražiti međuovisnosti između sebe i ostatka svijeta, dobit dodatnu motivaciju i sposobnost da se trude živjeti održivo i pošteno prema ljudima u globalnom svijetu u kojem živimo. U projektu je tijekom prve i druge godine sudjelovalo preko 400 nastavnika, a 200 nastavnika educirano je o odgovornom konzumiranju hrane.
Na početku svake školske godine, zajednički eko timovi nastavnika i djece iz svake Ekoškole napravili su analizu prehrambenih navika u Ekoškolama i vlastitim domovima. Na temelju ovog istraživanja oni su izabrali teme koje će obrađivati tijekom cijele nastavne godine (primjerice palmino ulje, hrana nije otpad, prekomjerna konzumacija mesa, lokalna i sezonska hrana, odakle dolazi i koliko putuje naša hrana itd). Tijekom cijele godine eko timovi slijede metodologiju sedam koraka kao najbolju strategiju i edukacijski model za njih same, njihove prijatelje roditelje i susjede.
Na kraju školske godine u svakoj Ekoškoli organiziran je Projektni dan na kojem je eko tim informirao učenike, nastavnike, roditelje i širu zajednicu o temi koju su odabrali.
Ciljevi projekta
U uvodnoj godini projekta osmišljena je i do kraja definirana metodologija koja počiva na platformi 7 koraka Ekoškola specijaliziranoj i usmjerenoj ka odgovornom postupanju s hranom. Tijekom druge godine metodologija je u svojoj cijelini implementirana u većem broju Ekoškola. Metodologija je podijeljena u 3 dijela, a svaki je dio prilagođen posebnoj dobnoj skupini. Metodologija sadrži motivacijske priče za predškolski, osnovnoškolski i srednjoškolski uzrast, upitnike potrebne za anlizu prehrambenih navika u Ekoškoli, školskoj kuhinji i obiteljima, tablice za izradu akcijskog plana, smjernice za realizaciju svakog koraka i primjere nastavnih priprema za svaku navedenu temu iz svih uključenih zemalja.
Svaka Ekoškola odabrala je jednu ili više ponuđenih tema koje smo nazvali:
Svaka od navedenih tema u metodologiji je detaljno objašnjena i sadrži priče koje će djecu i učitelje educirati o problemu i motivirati na vlastitu aktivnost i dodatno istraživanje. Ovim projektom Ekoškole su istraživale kako ono što jedemo utječe na globalan svijet u kojem živimo i pokušale odgovoriti na šest ključnih pitanja odgovornog konzumenta:
Kroz realizaciju prve godine projekta osmislili smo i definiciju odgovorne prehrane:
Odgovorno konzumiranje hrane predstavlja svjestan izbor hrane uzevši u obzir zaštitu okoliša, političke, socijalne, kulturne i ekonomske aspekte naših odluka, koje su u skladu s temeljnim i stvarnim potrebama, sa malim ili nikakvim utjecajem na planet, a pozitivnim utjecajem na poboljšanje kvalitete života pojedinca i društva u cjelini.
Na posljetku su djeca, učenici, odgojitelji i nastavnici aktivno uključeni u projekt savjetovali svojim obiteljima, prijateljima i sugrađanima da u svojim svakodnevnim prehrambenim navikama budu odgovorni prema sebi, lokalnoj i globalnoj sredini u kojoj žive i da pokušaju:
Ekoškola projekti